lundi 23 janvier 2023

Our missing hearts

 

Résumé : 
Twelve-year-old Bird Gardner lives a quiet existence with his loving but broken father, a former linguist who now shelves books in Harvard University’s library. Bird knows to not ask too many questions, stand out too much, or stray too far. For a decade, their lives have been governed by laws written to preserve “American culture” in the wake of years of economic instability and violence. To keep the peace and restore prosperity, the authorities are now allowed to relocate children of dissidents, especially those of Asian origin, and libraries have been forced to remove books seen as unpatriotic—including the work of Bird’s mother, Margaret, a Chinese American poet who left the family when he was nine years old.

Bird has grown up disavowing his mother and her poems; he doesn’t know her work or what happened to her, and he knows he shouldn’t wonder. But when he receives a mysterious letter containing only a cryptic drawing, he is drawn into a quest to find her. His journey will take him back to the many folktales she poured into his head as a child, through the ranks of an underground network of librarians, into the lives of the children who have been taken, and finally to New York City, where a new act of defiance may be the beginning of much-needed change.

Our Missing Hearts is an old story made new, of the ways supposedly civilized communities can ignore the most searing injustice. It’s a story about the power—and limitations—of art to create change, the lessons and legacies we pass on to our children, and how any of us can survive a broken world with our hearts intact.

Mon avis : 
J’avais beaucoup aimé « little fires everywhere » et quand mon club de lecture a proposé ce nouveau roman de Celeste Ng, je me suis précipitée dessus. A la lecture du résumé, j’ai, tout de suite, pensé à La Servante écarlate. Je n’ai pas lu ce roman mais vu quelques épisodes de la série, que j’ai dû arrêter de regarder à cause de la violence et du malaise que j’éprouvais. Autant dire que j’ai commencé « Our missing hearts » avec une petite appréhension tout de même.

La première partie du roman est un peu longue, avec beaucoup de descriptions. L’auteure plante le décor, nous décrit en détails cette nouvelle société américaine ou des lois ont été mise en place pour préserver la culture américaine et rejeter les autres cultures notamment la culture chinoise. Les dissidents disparaissent, les enfants sont retirés de leur famille pour être envoyé dans des camps et être rééduqués, les professeurs leur font subir un véritable lavage de cerveau.

Ce roman fait énormément réfléchir sur ce que l’on transmet à nos enfants. En temps que parent, on souhaite leur faire découvrir le plus possible de choses pour que leur esprit s’éveille alors qu’avec ce roman c’est tout l’inverse. Ils vivent reclus sur eux même. C’est vraiment terrifiant.

Quand l’action se met en place en milieu de première partie, le roman devient additif et il est impossible de le lâcher. J’ai vraiment adoré la seconde partie ou Margaret nous fait le récit du changement de la société, de toutes les lois qui sont venues s’ajouter. Je me suis vraiment sentie proche d’elle et j’ai eu le cœur brisé quand elle a raconté sa fuite pour protéger son fils.

La troisième partie et la fin sont très difficiles, j’espérais une fin heureuse et je suis déçue par ce dénouement. Cependant, j’ai beaucoup aimé les notes de l’auteure ou elle explique la naissance de ce roman, ou elle a puisé l’inspiration.

C’est une lecture dont on ne sort pas indemne, un roman puissant et triste mais qui fait énormément réfléchir sur les dérives de la société.


Extraits : 
How to explain this to someone who has never seen it ? How to explain fear to someone who has never been afraid?
Imagine, Margaret wants to tell him. Imagine if everything you think is solid turns out to be smoke. Imagine that all the rules no longer apply.



There is a monastery behind its high sandstone wall, as impenetrable and imperturbable as ever. Monks live there, she’d told him, and when he’d asked what’s a monk, she’d answered: a person who wants to escape the world.




“PACT protects innocent children from being indoctrinated with false, subversive, un-American ideas by unfit and unpatriotic parents. He taps the paper.”

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire